Fasanrace

Idag har vi tillbringat hela dagen hemma hos Nina och Ville. Malena och Ebbe var också där och när de åkte kom Mia och Irma. Nina bjöd på sitt supergoda surdegsbröd och kladdmuffins. Det va lika trevligt som alltid att vara där och det var jättekul att träffa Malena och Ebbe. Vi har försökt fika med dem hur länge som helst men har alltid var något som kommit i vägen i form av sjukdomar. Påväg hem hade jag chickenrace med två fasaner, men tack och lov väjde de dumma fåglarna i sista stund och jag hade naturligtvis bromsat upp min fart.

Efter gårdagen funderade jag mycket på det är med kvinnligt och manligt med uppfostran. När jag var lite följde jag ofta med pappa till motorcross tävlingar där han va läkare och jag tyckte det var jättekul och drömde att när jag blev stor skulle jag också köra. Nu blev som tur var inte så. Jag kommer också ihåg att brosan hade en skrållan docka. I alla fall var jag tvungen att ringa mamma och fråga hur de tänkte när de uppfostrade oss. Mamma sa att det på den tiden var mycket prata om feminism, men det var inget de gick in för jättemycket utan vi fick syssla med det som vi ville. Hon berättade att en luciadag var Erik jätteledsen för att han inte fick vara lucia, men natuligtvis fick han vara det då. En sak som hon sa var är att det är ändå det manliga som är bäst, till exempel det är bra om en tjej är pojkflickig, men inte att en kille är flickpojkig. Du sa en massa bra, mamma, och jag hoppas att jag kommer ihåg rätt och fyll gärna med att kommentera.

   K O M M E N T A R E R
Postat av: nina

Kul att du tänker mkt på det här men genus. Det glädjer mig. Du är en klok flicka med bra värderingar och inspirerande personlighet. Dina föräldrar har lyckats bra, credd till dem.



Ses i morrn. Kramen

2009-04-21 @ 20:12:51
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: clara

Visst är det så att en inte ens en flicka får vara flicka för att då är hon inte jämnställd... suck... vad är det för fel på att vara den man är? Så kul att tänka på allt sånt.

2009-04-21 @ 22:49:42
URL: http://cklaris.blogg.se/
Postat av: Mamma

Jag sa inte att det manliga är bäst, bara att normen är sådan. Det är häftigt om ens dotter är "pojkflicka", men inte om sonen är "flickpojke".

Normen är sådan även bland feminister, men varför är det det manliga som alltid ska vara idealet? Man ska kanske uppmuntra både det kvinnliga och manliga hos alla.

2009-04-22 @ 10:31:51
Postat av: malena

Var så kul att äntligen få träffa er med o vad din lillgrabb växt!!

2009-04-22 @ 13:25:39
URL: http://vimsigmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: