Vilka strider ska man ta?

Den lille grabben har börjat trotsa något så in i. Allt som inte går hans väg resulterar i stortjut, slag på oss och annat som kommer i vägen och inte så kontaktbar. Det är tyvärr ganska ofta som saker inte går in hans väg.

För att klara av denna del så måste man välja sina strider.
De strider som jag försöker inte att ge mig på är tex: klä på sig innan dagis, tandborstning (som faktiskt oftast går som en dans), äta glass till frukost och gå utan att hålla mamma i handen när det finns bilar i närheten.
De stider jag jag inte försöker ta är tex: att stoppa kniven i munnen och äta med den och inte gaffel eller sked (orkar inte bråka vid varje måltid bara för att det är dåligt bordskick), ge efter på saker som inte spelar någon roll typ äta med våra bestick istället för sina egna lite mer behändiga
Nu står det lite still i mitt huvud på strider jag inte tar.

Är det fel att låta honom äta med kniven och stoppa den i munnen. Hur ska man få en dag att bli så trevlig som möjlig?

   K O M M E N T A R E R
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Aj då, Vincent har kanske tagit över efter Ville som "peppar peppar" verkar ha lämnat den värsta jobbiga perioden bakom sig.



Jag tror HELT KLART på att välja sina strider. Bordskicket t.ex. bryr vi oss inte om här hemma för närvarande. Det hinner vi ännu.

2010-07-30 @ 18:21:43
URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se
Postat av: Ida

Helt rätt att välja sina strider. Frida vill oxå gärna stoppa kniven i munnen, men om man vill undvika det så ger man inte dom ngn kniv o tar ingen själv heller. Hon vill även äta med våra bestick ibland men det ser jag verkligen inte som ett problem utan bara gulligt när hon frågar om vi kan byta bestick med varandra. Efter att vi köpte plastbesticken från IKEA vill hon inte byta utan får istället själv välja färg. Det är de små knepen som gör att man slipper strider. Vi har knappt inga alls (just nu).

2010-07-30 @ 20:34:11
Postat av: Astrid

Vi väljer också våra strider. Annars skulle vi nog inte klara av dagarna med Nova. Sådant som är rent ut sagt farligt, som hon kan göra, där tar vi självklart striden. Likaså när hon är på hundarna. Kan dock inte komma på de strider vi inte tar. Antar att de är de där småsakerna som hon kanske egentligen inte bör göra (som att klättra upp på köksstolarna hela tiden) men hon gör det ändå och man orkar inte liksom inte bråka med henne..



hoppas allt är bra annars



kram på er

2010-07-31 @ 12:21:11
URL: http://nogg.se/nova08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: