Förlossningsberättelse

En ganska snäll berättelse, så jag behöver nog inte varna någon.

101110 klockan 13:00 var det dags för inskrivning inför det planerade kejsarsnittet. CTG-kurva togs för att kolla bebisens hjärtslag. Jag fick under denna tid en ganska kraftig sammandragning och fick förfrågan om de skulle om förlossningen hade börjat, men eftersom jag hade haft en del sammandragningar den sista tiden samt att jag inte ville veta om det var dags så avstod jag. Under inskrivningen fick vi också träffa en narkosläkare som berättade hur det skulle gå till vilket och barnmorskan hade gjort.

Jag hade bestämt mig för att jag skulle spendera natten på BB, i hopp om att få sova lite, men först ville jag umgås med familjen så vi åkte hem och hämtade Vincent på dagis. När Vincent somnat så skjutsade Jocke in mig och han åkte hem igen för att komma in på morgon. Tyvärr fick jag inte sova så mycket då jag på grund av foglossningen inte kunde vända mig i sängen, så när jag skulle byta sida fick jag stiga upp och gå runt sängen och lägga mig igen.

Klockan 8 101111 så började förberedelserna inför snittet, jag fick duscha och tvätta håret igen, hade duschat på kvällen innan också, och håravkortning gjordes vid snittområdet samt att en kateter och dropp sattes. Sen var det bara att vänta på att få åka upp. Vi fick åka upp vid 10 och väl uppe fick Jocke gå iväg och byta om för att möta upp mig på väg till operationssalen. En spinal (ryggbedövning) sattes och det tog inte lång tid innan jag inte kände någon smärta från bröstkorgen och neråt.

Det var ganska läskigt under tiden som de la snittet och bökade runt i magen, man kunde känna att de höll på med något men det gjorde inte ont. 10:34 kom hon då äntligen ut och de visade upp henne för mig innan barnmorskan och Jocke gick iväg för att klippa navelsträng och kolla så att allt var bra med henne. Väl inne hos mig igen började hon nästan direkt att sutta och suga på mina läppar, så det var bara att försöka ge henne bröstet vilket inte var det enklaste på ett operationsbord, men hon tog tag nästan direkt.

Inne på uppvaket ammades det och jag och Jocke diskuterade vilket namn vår lilla flicka skulle få, vilket inte bestämdes helt förrän på kvällen. När känseln i benen kommit tillbaka fick vi åka ner till BB till det rum som vi blivit tilldelade, samma rum som vi hade då Vincent föddes. Emilia vägdes och mättes, 3580 gram, 51 cm och huvudmått 36 cm. Vid 3 fick jag morfin mot smärtan som då blivit ganska hög och provade att ställa mig upp och även om det stramade ordentligt i såret gick det över förväntan och jag var uppe ett par gånger på kvällen för små promenader. Dagen efter kändes mycket bättre och det blev bara bättre för varje dag.

Att ta snitt denna gång var definitivt rätt beslut för jag kunde ta till mig Emilia på ett helt annat sätt än jag kunde med Vincent där smärtan tyvärr tog över.


   K O M M E N T A R E R
Postat av: Kattis Kollega

OK, jag överlevde detaljerna. Men... jag trodde man sov? Det måste ju vara asläskigt att veta vad de gör när man känner böket i magtrakten? Eller? Jag var vaken när de opererade mina ögon och var tvungen att tänka på nåt annat när jag kände hur det ryckte i ögat av skalpellen... Blir smärtan från foglssningen bättre på en gång eller hur går det?

Skönt att höra att det blev en så positiv upplevelse för dig - det andas harmoni av vartenda inlägg! Och tösen är gudomligt söt måste jag säga, fast jag inte ens är partisk!

Kram, Catti, vi syns snart!

2010-11-19 @ 19:59:29
Postat av: Clara

en riktig solskenshistoria!

2010-11-19 @ 20:08:02
URL: http://cklaris.blogg.se/
Postat av: Amanda

Så skönt att allting gick så bra och att du är nöjd med beslutet om kejsarsnitt.

Hon är så fin eran lilla tjej. :)

2010-11-20 @ 08:19:05
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Malin

Första gången jag är här...hittade hit via din länk på AFF. Att läsa förlossningsberättelser är det bästa jag vet...så jag plöjer runt överallt! Väldigt trevlig berättelse, så fin & behaglig att läsa! :-)

Postat av: Johanna Möllerström

Skönt att det gick och kändes så bra!

För mig var snitt det enda pga förlossningsskräck och det var helt klart det bästa!

Men visst är det skumt, läskigt och spännande på samma gång.

Är grymt imponerad av att du kunde gå små promenader samma kväll. Jag mådde fint men bara att stå upp var en pärs! De fick inte ta katetern förrens dagen efter eftersom jag inte kunde gå upp på toa :)

Ha det gutt och mys med familjen.

Kramen

2010-11-23 @ 20:16:11
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Det där låter ju oehört mycket mindre obehagligt än att skita ut soffan.

Va härligt att det var så positivt.



Ang vårt besök. Ville är fortfarande sjuk men vi ska in på stan ändå idag tänkte jag. Men det är väl inte lämpligt att komma ut till er med tanke på risken att smitta Emilia. Eller hur tänker du?

2010-11-24 @ 08:15:08
URL: http://ninaruthstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: